Celebrul vals „Valurile Dunării”, care s-a bucurat de un enorm succes la sfârşitul anilor 1800, a fost inspirat de o frumoasă poveste de dragoste petrecută la Lugoj. Autorul celebrei melodii, care s-a cântat în deschiderea Expoziţiei Universale de la Paris, în anul 1899, în aranjamentul lui Emile Waldteufel, era Iosif Ivanovici, un bănăţean hărăzit cu mare talent muzical. Născut la Timişoara în anul 1845, pe timpul Imperiului, Iosif Ivanovici a fost instrumentist (cânta la flaut şi la clarinet), dirijor de coruri, fanfare şi compozitor. Creaţia sa a însumat valsuri, cadriluri, polci, mazurci, piese de inspiraţie populară, marşuri militare, dar şi piese pentru pian sau pentru voce, cu acompaniament de pian. Iosif Ivanovici şi-a făcut un nume în lumea muzicală prin dansurile sale „la modă”, dar mai ales prin strălucitoarea compoziţie „Valurile Dunării”. Atât de reuşit era acest vals, încât unii, care nu cunoşteau adevăratul compozitor, i l-au atribuit marelui Johann Strauss – fiul, cel care compusese o altă piesă celebră – „Dunărea albastră”.
Trecut în România, Iosif Ivanovici avea să devină dirijor al mai multor fanfare militare din ţară, la Bucureşti şi Galaţi, apoi (din 1900) inspector al fanfarelor militare din România. O scurtă perioadă de timp, Ivanovici a fost capel-maistru al fanfarei militare din oraş, ocazie cu care a cunoscut-o pe Sara Fried, o fetiţă încântătoare, care provenea dintr-o familie evreiască din Lugoj. Regretatul dirijor, compozitor şi muzicolog lugojean Tobias Schwager publica la 20 septembrie 1985 un articol pe această temă inedită şi interesantă în publicaţia „Revista mea” din Israel. Iată cum descrie Tobias Schwager momentul: „Nu se cunosc bine care erau relaţiile sale cu familia Fried din Lugoj, dar această micuţă muză l-a inspirat pe compozitor să scrie celebrul vals Valurile Dunării, care a făcut ocolul pământului, aducându-i celebritatea”.
După câţiva ani, în 1880, Ivanovici revine la Lugoj, dornic să o revadă pe micuţa sa muză, care devenise între timp o fetişcană de 14 ani. El i-a înmânat atunci tinerei domnişoare manusrisul valsului „Valurile Dunării”. Aşa cum spune Schwager, era vorba despre „o plachetă de carton subţire, cu dimensiunile 78×88 mm, pe care compozitorul a scris miniatural toate cele cinci strofe muzicale ale celebrului vals, cu toate semnele de repetiţie şi semele de trimitere, aşa cum au apărut în toate ediţiile”.
Acest manuscris excepţional, pagină de istorie muzicală, dar şi de istorie a oraşului nostru, este păstrat cu grijă la sediul Comunităţii Evreieşti din Lugoj, de către secretarul Iosif Singer. Indicaţia de pe manuscris este „Donauwellen Walzer, von I. Ivanovics fur Fraulein Sara, gewimdet und geschrieben fur Fraulein Sara”, iar pe spatele plachetei e scris din nou, cu caractere mari, ornamentale: „Donauwellen Walzer. Ivanovics, gewimdet und geschrieben fur Fraulein Sara Fried”, adică „Valsul Valurile Dunării, Ivanovics, dedicat şi scris pentru domnişoara Sara Fried”.
Ce s-a întâmplat mai apoi, după ce drumurile vieţii i-au despărţit pe cei doi? Ştim că Iosif Ivanovici a murit la Bucureşti, în anul 1902, autorul lăsând în urma lui un vals nemuritor, cunoscut în toată lumea, şi alte 350 de compoziţii. Sara Fried, descendenta unei vechi familii de lugojeni cu înclinaţii artistice, s-a căsătorit tot cu un lugojean, Iosif Ludovic Dreichlinger. Împreună, aceştia au avut trei băieţi: Gheorghe Dreichlinger, stabilit la Bucureşti, dr. ing. Otto Dreichlinger (chimist de renume) şi dr. Gabriel Dreichlinger, medic. Se mai ştie că unul dintre strănepoţi trăieşte în Israel. Sara, cea care a inspirat acordurile valsului „Valurile Dunării”, este înmormântată în Cimitirul Evreiesc din Lugoj. Monumentul funerar are inscripţia: Sara Dreichlinger (n. Fried 1866-1935).
Cristian Ghinea
Cristian, felicitari si multumiri pentru crearea si mentinerea acestui jurnal. O descoperire placuta si binevenita din tara si din orasul drag unde mi-am petrecut vacantele din copilarie.
E.S.
Mai treceţi pe aici, îmi face mare plăcere să cultiv astfel de memorii, care, zic eu, se pot aduna într-o istorie neconvenţională a oraşului.
[…] [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10], [11], […]
Un demers binevenit… M-am delectat cu frumoasele povesti de pe site-ul dv. unele le stiam, altele mai putin, oricum multe lucruri interesante acolo. As fi onorat daca undeva, intr-un coltisor, s-ar mentiona si sursa pentru foto si o parte din text, sau un link ceva. Toate cele bune de la Lugoj!
Foarte interesant.
Valurile Dunarii a fost compus la Galati , nici intr-un caz la Lugoj !!? Evreii incearca sa-si atribuie un merit si aici , dar nu este cazul ! Daci compus la galati [ unde e si Dunare , nu ? ] a fost lansai in casa familiei Sutu din Bucuresti , locul in care asta-zi se afla muzeul municipiului Bucuresti !
Textul dvs. lasa sa se inteleaga un usor aer antisemit. Cele relatate de mine mai jos, va va da prilejul sa va redestepte si unele porniri rasiste.. Prin traditie orala, din familie s-a transmis informatia ca Iosif Ivanovici s-a nascut la Modos (astazi redenumit Iasha Tomic), un orasel din Banatul srbesc, dintr-o familie de tigani. Unul din membri familiei Mocioni, ce-si aveau domeniul la 5-6 km de Modos in comuna Foeni (azi un satuc la granita cu Serbia, unde familia Mocioni isi avea resedinta si unde se afla si astazi conacul familiei si mausoleul cu mormintele familiei, remarca talentul muzical iesit din comun al unui tiganus de pe domeniu. Baiatul este trimis la studii muzicale de catre familia Mocioni si apare ca muzicant intr-o formatie militara la Timisoara. Informatia a provenit de la un etnic german locuitor din Modos si relatata tatalui meu intre cele doua razboaie. Spre deosebire de documentul scris aflat in posesia Comunitatii Evreiesti din Lugoj, informatia mea este exclusiv orala. Ea ar putea fi un punct de plecare pentru o cercetare muzicolgica
Scuze greseli @